4 najlepšie cviky na prevenciu a zmiernenie kŕčových žíl

Kŕčovými žilami trpí vysoké percento svetovej populácie. Tento problém je rozšírený najmä medzi ľuďmi, ktorí v práci sedia niekoľko hodín denne, spôsobuje im to totiž zlú cirkuláciu krvi. Kŕčové žily dokážu byť bolestivé, nohy sú rýchlo unavené a zvyknú opuchnúť, čo má za následok nechuť do cvičenia.

Hoci kŕčové žily môžu byť následkom genetickej predispozície, existujú spôsoby, ako kŕčovým žilám predchádzať, a ako zmierniť bolesť a opuch, ktorý je s nimi spojený. V tomto článku vám ukážeme najlepšie cvičenia na prevenciu a zmiernenie kŕčových žíl.

Zabráňte vzniku kŕčových žíl chôdzou

Toto je najjednoduchšie a najefektívnejšie cvičenie. Pri kŕčových žilách je nutné udržiavať nohy v stálom pohybe.

Zabudnite na výhovorky ako nedostatok času alebo lenivosť: namiesto použitia výťahu dajte prednosť schodom, namiesto jazdy autom na krátke vzdialenosti si vyberajte chôdzu. Ak sa každý deň budete sústrediť na tieto rozdiely, čoskoro vás telo odmení. Vaše nohy budú ľahšie a menej preťažené, čím sa zníži ďalšia tvorba kŕčových žíl.

Chcete krásne nohy?

Krém na kŕčové žily

Šliapanie – staňte sa bicyklom!

Toto je špecifické cvičenie, pri ktorom pracujete nielen na zlepšení stavu kŕčových žíl, ale aj na zdravšom životnom štýle. Je to jedno z najlepších cvičení pre unavené nohy.

Ľahnite si na chrbát, ruky položte vedľa tela alebo ak chcete, pod zadok, aby ste predišli väčšej záťaži. Zdvihnite nohy do vzduchu a začnite šliapať, ako keby ste boli na bicykli.

Čím vyššie zdvihnete nohy, tým bude cirkulácia krvi lepšia. Ak máte nohy bližšie k zemi, posilňujete brucho.

Zdvíhanie nôh zlepšuje cirkuláciu krvi

Na rozdiel od bežného cviku leg lifts, čiže zdvíhanie nôh, ktorý sa bežne cvičí v posilňovni a je navrhnutý tak, aby tvaroval stehná a zadok, tento cvik je zameraný na zlepšenie cirkulácie krvi cez nohy, čím sa zabráni vytváraniu kŕčových žíl.

Ľahnite si na chrbát a ruky dajte pod zadok. Zdvihnite jednu nohu a držte ju zdvihnutú tak, aby ste nohami vytvárali písmeno L. Držte nohu hore dovtedy, kým pocítite, že sa krv dostáva do stehien. Cvik opakujte s druhou nohou.

Druhá časť cvičenia spočíva opäť v zdvíhaní nôh, no teraz si ľahnite oproti stene tak, aby ste nohami a vrchnou časťou tela vytvorili písmeno L. Zdvihnite obe nohy naraz, oprite ich o stenu, vytvoríte tým L, chvíľu zostaňte v tejto polohe, pocítite, že v nohách začala lepšie prúdiť krv.

Ďalším dobrým cvičením pri kŕčových žilách je jednoduché držanie špičky prstov na nohách pri sedení. Posaďte sa, vyrovnajte chrbát, načiahnite sa k špičkám a v tejto polohe zostaňte 5 sekúnd, opäť sa vyrovnajte a cvik zopakujte. Toto cvičenie na zmiernenie kŕčových žíl môžete robiť prakticky kdekoľvek. Zabránite tak aj praskaniu žíl, ktoré spôsobuje dlhé státie.

Ohýbanie kolena a členku

Ľahnite si na chrbát a pomaly zdvihnite koleno smerom k hrudi, v tejto pozícií začnite otáčať členkom. Robte to pomaly a sústredene, nenechajte chodidlo len tak voľne visieť. Cvik opakujte viackrát, striedajte nohy.

Tipy ako predchádzať kŕčovým žilám

Kŕčové žily sú spôsobené genetickými faktormi, neexistuje žiadna metóda, ako im predchádzať. Avšak, zámerné zlepšovanie cirkulácie krvi a posilňovanie svalov znižuje riziko vzniku kŕčových žíl, alebo aspoň zmierňuje ich účinky.

Tieto malé tipy vám pomôžu s kŕčovými žilami:

  • Vyhýbajte sa nadváhe
  • Jedzte potraviny bohaté na vlákninu, bez vysokého množstva soli
  • Vyhýbajte sa vysokým podpätkom. Namiesto toho hľadajte vhodnú obuv na prevenciu pred kŕčovými žilami
  • Vždy, keď je to možné, majte nohy zdvihnuté
  • Keď sedíte, neprekrižujte nohy